Na bruslích kolem Třince
Každým rokem objevuji nové trasy vhodné pro bruslení v tuzemsku i zahraničí, ale nejčastěji jezdím trasu blízko svého domova menšího industriálního města Třince, ležícího na úpatí Moravskoslezských Beskyd hraničícího s Polskem a Slovenskem. Během posledního roku došlo v Třinci k enormnímu nárůstu převážně rekreačních bruslařů, prohánějících se po silnicích okolních vesnic. Řekla bych, že tento trend bude neustále vzrůstat.
Město Třinec
Samotné město se bohužel nemůže chlubit nějakými kvalitními cyklostezkami, přesto zde však nalezneme pár tras, které jsou téměř ideální i pro bruslaře. Nevýhodou je, že tyto trasy slouží zároveň jako komunikace pro motorová vozidla. Motorové dopravní prostředky zde však potkáte minimálně.
Třinecký lesopark
Jediným místem, které je určeno pro pěší, cyklisty a bruslaře, je třinecký lesopark. Jedná se o několik cestiček, které se vzájemně protínají a trochu připomínají rozvětvenou trasu na Letné. Rozloha lesoparku je samozřejmě o něco menší, ale zato kvalita povrchu daleko lepší. Vesměs se zde setkáte s hladkým rovným asfaltem. Hrboly, přeryvy či díry se téměř nevyskytují. Třinecký lesopark je ideální pro začínající a mírně pokročilé bruslaře. Je to místo mých bruslařských začátků a nyní zde učím jezdit kamarádky, které jízda in-linech také moc baví.
Můj okruh
Touha po nových zážitcích z bruslení mě však nutila hledat další bruslařské terény. Časem jsem objevila okruh, který jsem si natolik zamilovala, že se stal mým téměř každodenním tréninkovým přítelem.
Tento okruh je určen pokročilým bruslařům, kteří se nebojí prudšího stoupání a poté vzrušujícího adrenalinového sjezdu. Zážitek je jedinečný! Trasa měří zhruba 3 - 4 km při převýšení cca 150 m. Začíná u základní školy v Oldřichovicích. Na startovní místo okruhu se lze dostat pěšky (z centra města zhruba 35 - 45 min), autem (možnost parkování) či autobusem (zastávka Oldřichovice - U Trombiků).
Po přejetí mostu, pod kterým protéká místní říčka Tyrka, se vždy dívám na komín starého rozpadlého domu, kde rok co rok od jara až do podzimu sídlí rodinka čápů. Po pravé straně uvidíte budovu dnes již celkem známé firmy soustřeďující se na výrobu vitamínových preparátů, džusů atd. Před sebou máte první mírné stoupání (asi 1,5 km). Kromě stoupání vás čeká i výhled na majestátný kopec Javorový (1 032m) s možností vyjet nahoru lanovou drahou, kolem něj poletující dravci a paraglidingy. Po pravé straně zurčí potůček a občas (hlavně k večeru) je možné zahlédnout i pasoucí se srnku či zajíce.
Pokud si opravdu vychutnáváte všechny tyto krásy, pak vám ani nepřijde, že stoupání je čím dál tím strmější. Po přejetí druhého mostku na vás zřejmě začne štěkat nevrlý a zuřivý labradorský retrívr, který nemá bruslaře příliš v lásce, ale nemějte strach, plot ho nepustí.
Následuje prudší stoupání (zhruba 200 m), které vede až k rozcestí. Zde si většinou dávám krátkou přestávku. Zbývá už jen krátký, ale zato nejnáročnější stoupací úsek. Dáte se po hlavní cestě směrem nahoru. Asi po 100 m se po levé straně objeví místní samoobsluha, kde si můžete koupit něco na osvěžení nebo na zub. Po dalších zhruba 50 metrech odbočíte vlevo (pořád jedete po hlavní silnici) a k vrcholnému místu okruhu je to 50 m. Je odtud nádherný pohled na Moravskoslezské Beskydy a zároveň celé město Třinec Vám leží přímo „na dlani.“ Když člověk vidí monstrózní Třinecké železárny, úplně se mu tají dech, jak je to rozsáhlý komplex. Můžete se zde občerstvit v restauraci (pivečko, džus, minerálka – vše za „lidové“ ceny).
Následuje vzrušující adrenalinový sešup (asi 300 - 400m). Méně zdatným bruslařům bych doporučila sejít tento úsek pěšky, protože pokud se jednou rozjedete, tak zastavíte až na rovince dole. A přestože zde motorová vozidla potkáte jen málokdy, nikdy nevíte, zda se proti Vám zezdola nevyřítí autobus či kombajn. V takové situaci je nutné zachovat „chladnou hlavu“ a jet co nejvíc po kraji vozovky. Silnice je celkem široká, takže budete mít dost místa, abyste se mohli vyhnout jakékoliv překážce.
Dole zastavíte na rozcestí u restaurace, která samozřejmě nabízí i toalety, to kdyby se Vám náhodou z rychlé jízdy udělalo trochu nevolno. Většinu trasy již máte za sebou, do cílové a zároveň startovní stanice se sjíždí zhruba kilometrový pohodový úsek.
Povrch není vždy úplně ideální, přeci jen zub času také pracuje a podmínky jsou rok od roku horší. Přesto však nabízí ještě relativně dobrou kvalitu a požitek z jízdy je úžasný. Výmoly nebo díry se nevyskytují, sem tam se objeví rýhy, ale vše lze překonat bez větších problémů.
Nutné vybavení
Co se bezpečnosti týče, musí mít člověk na paměti, že se nachází na silniční komunikaci a ne na stezce pro cyklisty. Doporučuji proto zdržovat se spíše u pravého okraje vozovky a občas se podívat za sebe, zda nejede nějaké vozidlo.
Samozřejmě nezapomeňte na nutné vybavení bruslaře: chrániče loktů, zápěstí, kolen a helmu! Přestože některým bude možná připadat můj bruslařský okruh jako nebezpečný a hazardní, musím Vás ujistit, že jsem na této trase ještě nikdy nespadla a nezranila se. Pokud budete dodržovat veškerá bezpečnostní pravidla a nebudete přeceňovat své síly a bruslařské schopnost, je riziko, že se vám něco přihodí, minimální.
Přijeďte si zabruslit do Třince a jeho okolí. Moravskoslezské Beskydy nabízí spoustu možností pro podnikání výletů, na konci června se v Třinci koná velký rockový festival a i po celý rok zde naleznete spoustu lákavých nabídek pro využití volného času.
Adriana Pertlová
Příspěvek vyhrál soutěž o inline zájezd do Švýcarska se Sport-s v roce 2005.
Přečteno 3991x
Komentáře
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Jsou Tempishe špatné? Tempish vs. K2 | 43 (43) |
Speed brusle - Fila F 100 vs Tempish speed racer vs Rollerblade racemachine | 3 (3) |
Vstupné | 3 (3) |
Zkusennost s narazenou/zlomenou kostrci? | 22 (22) |
kde sehnat svítící lištu na brusle??? | 19 (19) |
Rada nová kolečka | 20 (20) |
Jarní údržba bruslí | 2 (2) |
Podkolenky | 2 (2) |
Bolest nohou, holení | 4 (4) |
Kolečka pro speed | 10 (10) |
Všechny diskuze Přidat nové téma |
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti? |
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích. |
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo |
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo |
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo |
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce |
Další ankety |